RSS

Åh.. hade jag en blogg?

Mitt i all djupdykning bland topoisomeras, restriktionsklyvning, replikation av eukaryota celler, mekanismer hit och mekanismer dit o.s.v. blev det dags att vidga sina vyer och bland annat bemärka att jag hade en offentlig dagbok för allmänheten.

Uppdatering sedan sist..
..ny stad: Göteborg

..nytt universitet: GU/Chalmers

.."ny" utbildning: Apotekarprogrammet
..ny ålder: 23 år och 257 dagar
..ny story: Japp! Alltid!


I skrivandets stund befinner jag mig på ett laboratorium. Här kommer jag att befinna mig, förutom när jag har föreläsning, som för övrigt ligger 538 steg härifrån, fram till söndag. Här är det mycket trivsamt; vita rena väggar, lampor i taket, inga fönster (ja huva, någon kan ju titta in), fyrkantig TV inklusive tinitusljud när den är påslagen, egen svit på 12 kvm, och ett mycket trivsamt allrum/kök exklusive köksfläkt. Mamma: Var inte orolig.. syrenivån är ännu inte på någon kritisk nivå.


Vad gör så skolflickan här, kan man ju undra.. Jo! Det var en gång under en skollunch som två flickor, som vi kan för enkelhetens skull kalla Maria och Maria, gick omkring i den kilometerlånga skolbyggnaden på toppen av ett berg. Medan de febrilt diskuterade DNA-polymeras III funktion såg de en anslagstavla med en mycket intressant överskrift: "Vill du delta i en sömnstudie?" Den ena Maria sade då: "Yeees, absolut. Inga problem. Jag sover genom allt." Vid vidare läsning stod det att man kunde kompenseras ekonomiskt, och då var det redan avgjort. De anmälde sig och därefter testas om de var lämpliga. Och nu så har vi hamnat på detta fina ställe!


Studien går alltså ut på hur vi påverkas av buller och vibrationer medan vi sover. För att kunna mäta detta placeras totalt sjutton guld-elektroder på kroppen av en skotte som by the way är ett Liverpool-fan. Tre under hakan, två vid vardera öga, tre i pannan, tre på toppen av knoppen, två i bakhuvudet, två bakom öronen och två som checkar att hjärtat fortfarande slår. Dessutom knyts vi åt med två band över mage och bröst för att kolla andningen och en puls/syre mätare i fingret. Till denna utomordentliga utstyrsel får vi dessutom ett vackert och vitt hårnät som ska hålla några av elektroderna på plats.

När så klockan blir 23:00 ligger man under sitt täcke i den breda, mjuka sängen, stel som en pinne i rädsla för att snurra in sig i allt virrvarr. Nu ska man alltså sova! Det var inte helt lätt varken första, andra eller tredje kvällen. Speciellt inte när madrassen skumpar/skakar till med jämna mellanrum och ett tåg närmar sig från takets tjugofyra högtalare.. Tänk vad spännande att få vara här i tre nätter till!! Tro det eller ej; jag menar det. Se bara fördelarna: Vi är denna vecka de studenter som har klart närmast till föreläsningssalen! Dessutom har vi idag fått testa hur snabba brandkåren är på att rycka ut, respektive hur lång tid det tar för huset att evakueras. Ja, vi kan konstatera att det kan bli ett problem att laga mat i ett kök utan fläkt eller fönster.

Trots att vi sover likt prinsessor på ärtor har vi väldigt roligt tillsammans. Se bara så icke-institualiserade vi blivit..


Kan då en mor glömma sitt barn,
så att hon inte förbarmar sig över sin livsfrukt?
Och även om hon kunde glömma sitt barn,
skall jag inte glömma dig.

Jes 49:15

1 kommentarer:

Anonym sa...

Du ser ikke helt ud som du gjorde da vi boede på Minthøjvej nr 1, men jeg holder alligevel rigtig meget af dig! :D

Mette

Skicka en kommentar