RSS

En kväll med orkestern..

Jag spelar ju i en orkester. Det har många fördelar. Bara det att spela med ca 70 andra musiker, gör att man blir så glad och avslappnad. Plus - det låter bara SÅ mycket bättre!! Man får lov till att lära känna människor - och musiker? Ja, de har humor, även om medelåldern i orkestern är 50. För att inte tala om kaffe + kaka i pausen, till endast 2 kr!!

Det första som händer när vi cellister mötte upp idag, är att den bäste av oss, skryter om den konsert han under helgen hade varit på. Wiens symfoniorkester hade en konsert i Randers, där den billigaste biljett var på 1 400 kr. Jaja, tänker jag! Det var lika mycket jag fick för en konsert med Lang Lang i Barcelona, plus hela resan och boende!

Vi, cellister, hade konstigt nog fått bakläxa, så vi skulle öva bara oss en extra halvtimme. Självklart skulle vi gå gå igenom den del som går snabbast, dvs den del jag innan alltid hoppat över. Haha.. så satt jag där och låtsades som jag spelade helt febrilt, utan att den minsta ton kom ut från mitt instrument. Då dom senare frågade mig hur det gick sa jag helt ärligt: "Jag tycker det gick väldigt bra!"

Vi har också bestämda platser i orkestern, och jag har turen att få sitta bredvid den smartaste av dem alla. Varje gång säger Niels, att det är lääänge innan vi ska kunna alltihopa. "Och så länge de andra inte hör att vi spelar helt fel, så är det helt fint!"

Men nu är det ju en och en halv månad innan konserten.. så det löser sig!

Fjärran ifrån uppenbarade sig Herren för mig:
"Med evig kärlek har jag älskat dig,
därför låter jag min nåd förbliva över dig."
Jer 31:3


0 kommentarer:

Skicka en kommentar